Preventie in de zorg; mag het een onsje leuker?

By Marnix Hoppener

 

Als je sterft van de kiespijn wil je dat je probleem zo snel mogelijk opgelost wordt. De urgentie maakt dat de meeste mensen zelf in actie komen, de tandarts bezoeken en in de regel dankbaar de praktijk weer verlaat. Het verschil tussen ‘voor’ en ‘na’ het bezoek aan de tandarts is in dit geval kristalhelder. Bij preventie ligt het anders. Ondanks dat we allemaal weten dat preventie belangrijk is staat het niet hoog op ons prioriteitenlijstje. Logisch, er lijkt immers geen spraken van urgentie. Vergelijk het met de opwarming van de aarde. Voelt als ingewikkeld, een ver van je bed show. Toch hebben we dit type grensoverschrijdende uitdagingen in de wereld samen te erkennen en op te lossen.

Terug naar de zorg. We weten dat de stijgende gezondheidszorgkosten en het verlies van kwaliteit van leven door leefstijlziekten, maatschappijen uiteindelijk zullen verlammen. Investeren in preventie door het bevorderen van gezond gedrag en het ondersteunen met een gezonde omgeving is essentieel om mensen zo lang mogelijk gezond te houden. Sterker nog, het is waarschijnlijk het enige betaalbare scenario dat solidariteit garandeert en ongelijkheid in gezondheid vermindert. Deze simpele visie van investeren in preventie is naar mijn idee prima haalbaar en eenvoudig uit te voeren. Er is zelfs geen ingewikkelde zorgsysteemwijziging voor nodig. Preventieve maatregelen worden helemaal makkelijk uitvoerbaar als we volwassenen als verloren generatie beschouwen en gewoon fris starten bij jonge kinderen. Om eerlijk te zijn, vul ik hier al jaren mijn dagen hiermee. Niet door het paternalistische vingertje te verheffen, zware doemscenario’s te schetsen of angst aan te jagen. Nee, gewoon door slimme oplossingen te bedenken, het uit te testen en daar waar het kan in te voeren. Oplossingen die focussen op preventie, gezondheidswinst en die de zorg een beetje leuker maken.

Een recent zorginnovatieproject in de mondzorg waarbij ik betrokken ben is daar een mooi voorbeeld van. Het project is gestart naar aanleiding van de uitkomsten van een pilotstudie bij meer dan 1.000 kinderen. In de studie hebben we bij veertien mondzorgpraktijken gekeken naar de haalbaarheid van een nieuwe preventieve mondzorg aanpak. De aanpak bestaat uit een bezoek van een kind aan een mondzorgverlener (tandarts, mondhygiënist) ondersteund door een e-health tool (waarin de meest recente ‘evidence based’ kennis verwerkt is) en motivatie materiaal. De belangrijkste conclusie is dat de aanpak haalbaar is en dat er ruimte is voor verbetering. De verbeterpunten hebben we vertaald in een nieuw prototype. Het doel is om met heldere communicatie de kwaliteit van mondzorg bij kinderen te verbeteren, gezond gedrag aan te leren en het een beetje leuker te maken. Via www.followeb.nl kan je een kijkje nemen naar het prototype. De doelgroep van de prototype animatie zijn mondzorgverleners. Het is een mooi begin, het is alleen nog lang niet af. En dat is wat mij betreft ook het leuke van innovatie. We leven in een veranderende wereld dus het is nooit af. Samen met zorgverleners, wetenschappers, designers, ontwikkelaars, beleidsmakers, ouders en kinderen willen we dit prototype naar een goede, veilige en werkbare versie door ontwikkelen. Voel je je aangesproken om mee te helpen? Meld je dan aan 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *